Návrh rámca pre zostavenie aktualizovaného Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Košice na roky 2015-2025
materiál zverejnený na základe infožiadosti Magistrátom mesta Košic
Návrh rámca pre zostavenie aktualizovaného Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Košice na roky 2015-2025
Pracovné stretnutie zo dňa 14.8.2014
Prítomní: Jozef Ondas, Oto Hudec, Renáta Lenartova, Vladimír Kmeť, Martin Jerguš, Margita Hanušovská, Martin Džbor, Jana Knežová, Michal Hladký, Eva Dudová, Zuzana Záborská, Andrej Šteiner
Návrh bol spracovaný ako pracovný materiál na ďalšie pripomienkovanie od „mozgovacieho tímu“ a neskôr má slúžiť ako podkladový pre zostavenie a prácu pracovných odborných odvetvových tímov pri príprave PHSR. Bol kompilovaný na základe doteraz platného dokumentu PHSR; mapovania aktivít za roky 2008-2013, doterajších diskusií so zainteresovanými (stakeholders) a odborníkmi, ako aj na základe skúseností a poznatkov expertného tímu Karpatského rozvojového inštitútu. Poradie jednotlivých princípov, zásad, prioritných oblastí či skupín opatrení nie je hierarchické.
Materiál môže byť korigovaný či doplnený (s odborným zdôvodnením)
Kľúčové slová a princípy
- Košice - hospodárskym, dopravným a vzdelávacím polycentrom svojej funkčnej gravitačnej oblasti, resp. pre východné Slovensko, pre časť stredného Slovenska, časť severného Maďarska, časť západnej Ukrajiny, prípadne časť juhovýchodného Poľska
- Košice - výskumným a vývojovým medzinárodným centrom pre rozvoj IKT a súvisiacich sektorov
- Košice - mesto fungujúcej spolupráce
- Košice - mesto podporujúce rozvoj talentov
- Košice - mesto s empatiou, starajúce sa prioritne o tých, ktorí to najviac potrebujú
· Košice - moderné mesto, ktoré považuje podporu kreativity a inovácií vo všetkých sektorových oblastiach za kľúčové nástroje svojho ďalšieho rozvoja
Mesto Košice pre zvýšenie svojej konkurencieschopnosti, podporuje:
- inovatívne správanie sa subjektov na svojom území, ktoré sa chápe ako systém navzájom sa prekrývajúcich so oblastí ako je:
o komplexné a spoločné porozumenie problému, ktorý treba riešiť;
o kreativita pri hľadaní najlepšie možných riešení daného problému
o realizácii inovatívnych riešení
Inovatívne správanie, ktoré je podporované, musí vychádzať z týchto princípov:
- Je súčasťou širšieho koordinovaného inovačného postupu
- Uprednostňuje sa podpora inovácii v prioritných oblastiach
- Kľúčovým kritériom podpory je nepoškodzovanie, resp. zníženie poškodzovania životného prostredia.
Pre tento prístup si samospráva mesta v spolupráci s kľúčovými aktérmi rozvoja na jeho území vytvorila mechanizmy, ktoré uľahčujú realizáciu tohto prístupu ako sú:
- Adaptívne plánovanie, rešpektujúce a pružne reagujúce na globálne a lokálne zmeny
- Poradenstvo a vzdelávanie
- Povoľovacie a vyjadrujúce procesy
- Grantový program
- .....
Prioritné oblasti rozvoja:
Bezpečné mesto pre obyvateľov, návštevníkov a investorov:
Mesto v roku 2025 je bezpečnejšie ako v roku 2015 a to tak v oblasti
Ø dopravnej (menej dopravných nehôd, menej usmrtených a zranených, menej škôd na verejnom a súkromnom vlastníctve
Ø kriminality (menej spáchaných trestných činov a priestupkov, vyššia objasnenosť)
Ø mimoriadnych udalostí neklimatických - priemyselné havárie a klimatických - častejšie a intenzívnejšie záplavy z prívalových dažďov, vlny horúčav, búrky či suchá (vyššia pripravenosť na reagovanie na udalosti )
Ø .....
Mesto efektívnej a účinnej dopravnej mobility:
Mesto v roku 2025 poskytuje ľuďom žijúcim, pracujúcim, študujúcim či návštevníkom mesta pohodlnejšiu, rýchlejšiu a ekologickejšiu dopravu (s dôrazom na hromadnú a nízkouhlíkovú dopravu) s dôrazom na nasledujúce oblasti:
Ø Dobudovanie komunikačného systému
Ø Zlepšenie statickej dopravy
Ø Zvýšenie funkčnosti križovatiek a bezpečnosti železničných priecestí a priechodov pre chodcov
Ø .....
Pekné, čisté a zdravé mesto
Mesto v roku 2025 je pekné a čisté, so zdravým prostredím pre svojich obyvateľov a návštevníkov, s dôrazom na nasledujúce oblasti:
Ø Redukcia a lepší manažment odpadov
Ø Efektívna a účinnejšia údržba ciest a chodníkov, ako aj medziblokových priestorov
Ø Obmedzenie rizikových faktorov života v meste (najmä prašnosť, hlučnosť, znečistenie ovzdušia)
Ø Kvalitná pitná voda
Ø Údržba a renovácia budov a pamiatok (hlavne v jadre mesta)
Ø Estetizácia a humanizácia sídlisk
Ø .....
Mesto rodiny
Mesto v roku 2025 poskytuje kvalitné primerané sociálne podmienky pre život najmä mladým rodinám, rodinám s deťmi a marginalizovaným skupinám obyvateľov mesta odkázaným na sociálnu pomoc a sociálne služby, s dôrazom na nasledujúce oblasti:
- Zvýšenie a zlepšenie najmä terénnych a podporných služieb pre seniorov
a zdravotne odkázaných občanov
- Skvalitnenie sociálnych služieb, najmä opatrovateľských služieb a služieb
poskytovaných v zariadeniach sociálnych služieb
- Komplexná výchova členov rodiny pre kvalitný život a posilnenie rodinných
vzťahov a rodinných väzieb
- Rekonštrukcia bytov a bytových súborov a revitalizácia prostredia sídlisk so
zameraním na revitalizáciu občianskej vybavenosti
- Zvýšenie percentuálneho podielu nájomných bytov vo vlastníctve mesta a
zvýšenie dostupnosti bytov najmä pre mladých ľudí, mladé rodiny a marginalizované
skupiny obyvateľstva
- Zvýšenie identifikácie obyvateľov s vlastnou obytnou štvrťou a ich zainteresovanosti a participácie na kvalite života v nej
- Zvýšenia uvedomenia obyvateľa v starostlivosti o prostredie a vlastné zdravie
- ….
Mesto kreatívnej ekonomiky
Mesto v roku 2025 je centrom na vedomostiach a kreativite založenej ekonomike pre celý Karpatský euroregión. Podporuje nadaných a kreatívnych ľudí a inštitúcie komplexným programom začínajúc už pri žiakoch základných škôl, cez aktívnych pracovníkov až po seniorov, s dôrazom na nasledujúce oblasti:
· Rozvoj talentu a zručností
· Podpora kreatívneho podnikania
· Dobudovanie potrebnej infraštruktúry
· Budovanie funkčných a vzájomne prospešných partnerstiev
· Výskum a vývoj
· Vytvorenie programu starostlivosti o turistov a ďalších návštevníkov Košíc
· Marketing
· .......
Mesto aktívneho odychu a športovania
Mesto v roku 2025 podporuje aktívny oddych a športovanie v meste a jeho okolí ako súčasť zdravého životného štýlu berúc do úvahy špecifické potreby skupín obyvateľov ako sú mamičky s deťmi, deti a mládež, starší občania a telesne či duševne hendikepovaní občania, s dôrazom na nasledujúce oblasti
- Dobudovanie, skvalitnenie a sprístupnenie športovej infraštruktúry mesta a v meste pre športovú i širšiu verejnosť
- Zlepšenie stavu existujúcich a vytvorenie nových možností a voľnočasových zón pre
krátkodobú a víkendovú mestskú a prímestskú rekreáciu
- Realizácia adresných propagačných a osvetových kampaní pre zdôraznenie aktívneho pohybu jako súčasti zdravého životného štýlu
- Organizovanie či spouorganizovanie podujatí a aktivít typu „šport pre všetkých“
- …….
Mesto kvalitného vzdelávania a výchovy detí
S cieľom všestranne rozvíjať schopnosti a daností detí a ich vedomosti formou
inovovania a zavádzania nových metód a foriem vzdelávania, sprevádzaných trvalým doplňovaním odborných a metodických vedomostí pedagógov a zlepšovaním vybavenia škôl, mesto v roku 2025 poskytuje kvalitný výchovnovzdelávací proces v základných a materských školách, ako aj zariadeniach pre mimoškolskú činnosť, s dôrazom na nasledujúce oblasti
- Zvýšenie kvality pedagogických a ďalších zamestnancov škôl
- Zlepšenie klímy školy pre realizáciu výchovno – vzdelávacieho procesu
- Zvýšenie úrovne kvality riadenia škôl a školských zariadení
- Rekonštrukcia, modernizácia a doplnenie vybavenia škôl a školských zariadení
- Zlepšenie vzdelávania špeciálnych cieľových skupín detí (zo sociálne znevýhodneného prostredia, mimoriadne nadané deti, deti s poruchami učenia a správania, pre deti so zdravotným znevýhodnením)
- …..
Mesto kultúry
Mesto v roku 2025 podporuje priame zapájanie sa verejnosti do definovania a vytvárania kultúrneho charakteru mesta, jej geografickým a tematickým približovaním alebo miestom jej prezentácie. Široká škála existujúcich kultúrnych činností má zavedený mechanizmu pre vzájomné informovanie sa a koordináciu najmä kultúrnych, ale aj iných napr. vzdelávacích inštitúcií i podnikateľských subjektov v tejto oblasti. Je rozšírená ponuka a zvýšená dostupnosť kvalitných kultúrnych podujatí a aktivít s dôrazom na nasledujúce oblasti:
- Zlepšenie technickej infraštruktúry a technického vybavenia kultúrnych zariadení
- Zefektívnenie koordinácie činnosti kultúrnych inštitúcií v meste
- Vytvorenie príležitostí pre činnosti neprofesionálnej kultúry a pre realizáciu kultúry viac na
sídliskách
- Podpora kultúrneho turizmu v meste
- .....
Mesto dobrého spravovania
Mesto v roku 2025 má vysokú dynamiku rozvoja aj vďaka vysokej kvalite spravovania mestskej samosprávy, ktorá je založená na autentickej inštitucionalizovanej vnútroorganizačnej a vonkajšej spolupráci a na efektivite a účinnosti rozhodovacieho procesu, s dôrazom na nasledujúce oblasti
- Optimalizácia organizačných a technických podmienok pre činnosť samosprávy
- Zvýšenie odborných kapacít mestskej samosprávy (vlastných a cez kontrahovanie odborných služieb)
- Zlepšenie internej a externej komunikácie a rozhodovania samosprávy města
- Medzinárodná spolupráca
- ………
Mesto s fungujúcim implementačným mechanizmom PHSR
Mesto má zavedený mechanizmus implementácie PHSR, ktorý zaručuje naplnenie jeho cieľov a vychádza z nasledujúcich zásad:
- PHSR je základným rozvojovým dokumentom, na ktorý sa musí prihliadať pri realizovaní všetkých rozvojových a rozvoj podporujúcich aktivít.
- Aktivity PHSR sú premietnuté v programovom rozpočte Mesta.
- Odvetvové koncepcie/stratégie sú neoddeliteľnou súčasťou PHSR.
- PHSR je rozvojový usmerňujúci dokument pre všetky subjekty existujúce či majúce aktivity na území mesta, ktoré chcú realizovať činnosti súvisiace s komunálnym rozvojom.
- PHSR musí byť previazaný s územným plánom mesta.
- PHSR je otvorený, verejne dostupný dokument, priebežne aktualizovaný reagujúci na
prichádzajúce podnety, príležitosti a zmeny vonkajšieho prostredia.
- V každej činnosti rozvojového procesu sa zaistí účasť tých, ktorí „musia“ byť zainteresovaní a umožní účasť tých, ktorí „chcú“ byť zainteresovaní.
- Každé rozhodnutie, v ktorejkoľvek rozvojovej činnosti je urobené na základe dopredu
známych kritérií.
- Pravidlá celého procesu implementácie PHSR sú stanovené a verejne známe a celý proces je formalizovaný. Každá zmena v pravidlách, resp. kritériách musí prejsť rovnakým procesom ako bolo schvaľovanie pôvodných pravidiel či kritérií.
- Manažment rozvojového procesu je nanajvýš efektívny tzn., že počet úkonov v jednotlivých činnostiach je optimálny. Počet inštitucionálnych jednotiek (odborov, oddelení, komisií a pod.) zapojených do jednotlivých činností musí byť logický a činnosti, ktoré nie je možné kvalitne a efektívne zaistiť vlastnými odbornými kapacitami, sú pokryté externými subjektmi.
- Predpokladom pre realizáciu činností súvisiacich s implementáciou PHSR je existencia takého inštitucionálneho prostredia mesta, kedy sú úlohy a zodpovednosti z toho vyplývajúce
- organicky začlenené do činnosti všetkých zložiek a subjektov mesta.
- Za implementáciu PHSR sú zodpovedné volené a výkonné orgány samosprávy mesta, ale do jeho realizácie a spolurozhodovaní o prípadných zmenách sú zainteresovaní/zahrnutí aj iné subjekty, ktoré sú kľúčové/dôležité v danej oblasti.
- Realizácia aktivít PHSR mestskými časťami je prirodzenou súčasťou celomestskej realizácie.
Medzi špecifické činnosti súvisiace s implementáciou rozvojového plánu je potrebné zaradiť:
- zostavenie a realizáciu Akčného plánu (AP),
- monitoring realizácie AP
- vyhodnocovanie dosahovania cieľov RP,
- aktualizácia RP,
- tvorba a manažment rozvojových projektov.
- Inštitucionálne zabezpečenie PHSR
- ......